Η ΝΙΚΗ των ΜΑΝΙΑΤΩΝ στον ΠΟΛΥΑΡΑΒΟ, στις 28 Αυγούστου 1826, σηματοδότησε την ανάσχεση των επεκτατικών σχεδίων των Αιγυπτίων και άλλαξε τον ρου της Ιστορίας.
Είναι το Καλοκαίρι του 1826, όπου ο Μοριάς κινδυνεύει να γίνει επαρχία της Αιγύπτου. Παρά τη διπλή ήττα του σε Βέργα και Διρό, ο Ιμπραήμ συνεχίζει την επέλασή του, με νικηφόρες εκστρατείες στην Πελοπόννησο. Αυτοσκοπός του είναι να «αντικαταστήσει» την Οθωμανική Αυτοκρατορία και να επιβληθεί στη Μεσόγειο, ελέγχοντας το εμπόριο. Τα σχέδια του, όμως ανακόπτονται, χάρη στην αποφασιστικότητα των Μανιατών.
Στις 28 Αυγούστου του 1826, επιστρέφει στη Μάνη αιφνιδιαστικά και για τρίτη φορά, από Ανατολικά, αφού διασχίζει τον Ταΰγετο. Επικεφαλής 12.000 ανδρών, φθάνει μέχρι τον Πολυτσάραβο, όπου και σημειώνεται, μια από τις σφοδρότερες μάχες του Αγώνα: 2.000 Μανιάτες, με τους Μαυρομιχαλαίους, Νικόλαο και Γεώργιο Γιατράκο, Κατσάκο-Μαυρομιχάλη, Τσαλαφατίνο, τους εξοντώνουν. Σκοτώνονται 1.100 Αιγύπτιοι, ενώ οι απώλειες των Μανιατών είναι ελάχιστες.
Ο Πολυτσάραβος (τόπος με πολλά τσάρα-φρύγανα, αφάνες), μετά από αυτήν τη μάχη και λόγω των τρομερών απωλειών του Ιμπραήμ, μετονομάζεται και έκτοτε αποκαλείται Πολυάραβος. Είναι χαρακτηριστικό, ότι ο μοναδικός Αιγύπτιος στρατιώτης που κατάφερε να μπει στο χωριό Πολυάραβο έφιππος, σκοτώθηκε από μια Μανιάτισσα, την Ελένη Αναειπόνυφη.
Μετά την ήττα του, ο Ιμπραήμ, φοβούμενος πως αν συνέχιζε την εκστρατεία του στη Μάνη ο στρατός του θα αφανιζόταν, τρέπεται σε άτακτη φυγή και κατευθύνεται στην Τριπολιτσά. Με τη σθεναρή αντίστασή τους οι Μανιάτες είχαν απωθήσει τη συντριπτικά αριθμητικά υπέρτερη αιγυπτιακή στρατιά, τονώνοντας το ηθικό και των υπόλοιπων αγωνιζόμενων Ελλήνων, ανοίγοντας το δρόμο για την Ελευθερία.
Τιμούμε και θυμόμαστε τη σημαντική αυτή Μάχη, η οποία θα άξιζε να γιορτάζεται από όλη την Ελλάδα. Η τόλμη, το θάρρος και η πατριωτική αρετή των Μανιατών, διαδραμάτισαν καθοριστικό ρόλο στον Ιερό Αγώνα του Εικοσιένα. ΤΙΜΗ και ΔΟΞΑ στους ηρωικούς ΜΑΝΙΑΤΕΣ-ΜΑΝΙΑΤΙΣΣΕΣ προγόνους μας.
ΑΘΑΝΑΤΟΙ-ΑΘΑΝΑΤΕΣ!
Βουλευτής Λακωνίας,
Νέα Δημοκρατία
Νεοκλής Δ. Κρητικός
Σχόλια
Δημοσίευση σχολίου